Nyheder / Mediernes Udvikling i Danmark

13.12.2019

Ny analyse afslører danskernes hang til podcast

Flere og flere danskere lytter til podcast. Noget tyder dog på, at både alder og uddannelsesbaggrund har betydning for, hvor meget, hvor ofte, og hvad vi lytter til. Det fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens analyse om podcast, der offentliggøres i dag.


I 2019 lyttede 25 procent af danskerne til podcast mindst én gang om ugen, og når de trykkede på "start", så var det podcasts som for eksempel ”Mads & Monopolet”, ”Den Korte Radioavis”, den danske true-crime podcast ”Mørkeland” og ”Orientering”, der blev lyttet til. Det fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens analyse ”Kort Nyt – Podcast”, der offentliggøres i dag.

Analysen viser også, at der er stor forskel på, hvor mange der lytter til podcast i forskellige dele af befolkningen.

For eksempel var det 44 procent af de 25-34-årige, der lyttede til podcast mindst én gang om ugen i 2019, mens tallet var noget lavere blandt de 45-64-årige, hvor kun 16 procent lyttede til podcasts ugentligt eller oftere. Samtidig er især de højtuddannede væsentlig mere tilbøjelige til at lytte til podcast.

Specialkonsulent Anders Kauffeldt, Slots- og Kulturstyrelsen, siger:

”Helt overordnet kan vi se, at flere og flere danskere lytter til podcast i dag end tidligere, men vi kan også se, at der langt fra er tale om et medie med en ensartet udbredelse på tværs af alder. Det er primært de unge, der er storforbrugere af podcasts, og så viser tallene også, at højtuddannede er væsentlig mere tilbøjelige til at lytte til podcast end danskere med en korterevarende uddannelse. Hvis man skal sige noget om, hvad vi så lytter til, så er det faktisk meget, meget bredt, for det kan være alt fra nyheder og politik til programmer med fokus på krimi, debat, komedie, sport og musik.” 

Udsnit af resultater fra analysen:

  • Flere lytter til podcast både ugentligt og generelt.
  • Unge er mere tilbøjelige til at lytte til udenlandske podcasts.
  • Flest lytter til emnet ”Debat” efterfulgt af ”Nyheder og politik”, ”Samfundet”, ”Komedie” og ”Dokumentar”. ”Musik” er dermed ikke et af de emner, flest lytter til.
  • ”Mads & Monopolet” er den mest downloadede/streamede podcast efterfulgt af ”Den Korte Radioavis”, mens den højest placerede podcast, der ikke er fra enten DR eller Radio24syv, er den danske true-crime podcast Mørkeland.

Fakta om analysen

Analysen er primært baseret på Kantar Gallups Digital Life-undersøgelser. Digital Life er en årligt tilbagevendende undersøgelse, der foretages blandt danske internetbrugere i alderen 15-75 år.

Fakta om "Rapportering af mediernes udvikling"

Slots- og Kulturstyrelsen offentliggør løbende faktuel viden om danskernes mediebrug, mediernes indhold og mediebranchens udvikling og vilkår under ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”. 

Yderligere oplysninger:

Mediespecialist Kasper Dalby, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 45 11, kas@slks.dk

Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95


Accept af cookies

På Mediernes Udvikling bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra Mediernes Udvikling.

Accepter cookies